Vanligt förekommande frågor
Jag har flyttat in i föreningen och behöver en parkeringsplats?
Kontakta Simpleko och ansök om en parkeringsplats. Turordningsregler mm. finns på föreningens hemsida under dokument.
Jag är nyinflyttad och har ännu inte fått mitt namn på postlåda och dörr.
Detta sköts av styrelsen. Kontakta styrelsen@sagoslingan.se så fixar vi det.
Hur gör jag en felanmälan?
Felanmälan, utom fel på vitvaror, ska göras till Jakobsen Properties via deras hemsida. Fel på vitvaror anmäls till Siemens på 08-734 12 00. Uppge E-numret och FD-numret på den vitvara du ska felanmäla. Numren finns på vitvarans typskylt. Du betalar själv kostnaden för åtgärdande av fel som inte omfattas av garanti. Föreningen har avtal med Jakobsen Properties för att ta hand om vår fastighetsskötsel.
Behöver jag teckna ett el-abonnemang till min lägenhet?
Du behöver inte teckna något el-abonnemang till din lägenhet och det finns således inget abonnemang att säga upp vid utflytt. Du debiteras kvartalsvis i efterhand för faktiskt förbrukad el. Uppvärmning av din lägenhet ingår i avgiften. Din lägenhet värms upp via fjärrvärme. Även varm- och kallvatten ingår i din avgift.
Jag skulle vilja beställa en extra nyckel till lägenheten samt en extra tagg.
Tag kontakt med styrelsen som gör en beställning till Lås-Arne. Nyckeln tillverkas på plats och det är viktigt att legitimation medtages. En nyckel kostar cirka 250 kronor. Tagg beställs också av styrelsen genom annat företag och kostar cirka 100 kronor.
Hur vet jag om det är jag eller föreningen som ansvarar för saker och ting i min lägenhet?
På föreningens hemsida, under dokument, finns en skrivelse som heter ansvarsfördelning Brf Sagoslingan. Där tydliggörs denna ansvarsfördelning.
Jag har hört att man ska byta filter FTX-aggregatet. Hur fungerar det?
Två gånger per år byts de två filtren i FTX-aggregatet som sitter ovanför spisen. Filter delas ut i samband med föreningens städdagar vår och höst och det är medlemmens ansvar att byta dessa filter. Styrelsen hjälper gärna till.
Har föreningen en hemsida?
Självklart! På www.sagoslingan.se finns officiell information och handlingar från styrelsen att tillgå.
Har föreningen en Facebookgrupp?
En medlem har skapat en Facebookgrupp, Brf Sagoslingans, för föreningens medlemmar. Här kan man exempelvis dela med sig av tips, låna ut parkeringsplatser eller låna saker av varandra. Allt för ett bättre boende och gemenskap tillsammans. Felanmälan och kontakt med styrelsen sker inte i denna grupp.
Hur bokar jag tvättstugan?
Detta görs på föreningens hemsida. För att komma in på bokningssidan krävs ett lösen som erhålls av styrelsen.
Hur bokar jag gästlägenheten?
Detta görs på föreningens hemsida. För att komma in på bokningssidan krävs ett lösen som erhålls av styrelsen. Efter bokning erhålles nyckel till lägenheten av styrelsen. Information om lägenheten och vad det kostar finns på hemsidan.
Hur bokar jag lusthuset?
Detta görs på föreningens hemsida. För att komma in på bokningssidan krävs ett lösen som erhålls av styrelsen.
Hur ska jag göra med TV-boxen när jag flyttar?
TV-boxen tillhör lägenheten och ska således lämnas kvar i lägenheten.
Jag har planer på att sätta upp ett balkongskydd. Vad behöver jag tänka på?
För ett enhetligt utseende ska balkongskyddet vara av märket Sandatex i en av ett antal godkända kulörer. Styrelsens godkännande inhämtas innan beställning.
Får jag sätta in persienner i lägenhetens fönster?
Persienner får sättas upp men enbart i ljusa färger.
Får jag grilla på min balkong?
Av brandsäkerhetsskäl så använder vi bara el-grill på balkonger och uteplatser, vi har en gemensam grillplats där kolgrillning är tillåten. Gasolgrillar och tillhörande gasoltuber är av säkerhetsskäl inte tillåtna i föreningen.